Station Blankenberge en Henry Van de Velde verdwijnen

Station Blankenberge is een kopstation aan het eind van spoorlijn 51 (Brugge – Blankenberge) in de West-Vlaamse badplaats Blankenberge. In 1906 werd de spoorwegverbinding naar station Heist onderbroken en werd Blankenberge een kopstation.

Het huidige stationsgebouw dateert uit 1937 en bevat invloeden van Henry Van de Velde: horizontaal-lineaire vormen en ronde hoeken. In de gevel van het gebouw is het B-logo manifest aanwezig. Het station werd in L-vorm ontworpen en opgetrokken in gele baksteen. Op 3 april 1937 werd het nieuwe stationsgebouw in gebruik genomen. Men wachtte met de officiële inhuldiging echter tot 20 juli 1937.

Er is een stationsrestauratie in de oude stijl met een klein terras.

Eind 2006 werd het station wat opgefrist. Zo zijn er nu automatische schuifdeuren geplaatst aan de inkomhal en zijn de toiletten vernieuwd.

Het huidige station zal in 2012 gesloopt worden en daarna vervangen worden door een gloednieuw complex. Dit alles gebeurt in het kader van een opfrissingsproject van de stationsomgeving. Een stukje erfgoed verdwijnt voor hotelketens Ibis en Mercure. Zal dat mooier zijn?

Genietend van zijn laatste zomer dat hij hier rustig zijn sigaretje kan roken.

Wat gebeurt er met deze mooie jonge toiletdame?

En waar kunnen we onze overtollige bagage om naar het strand te gaan nog kwijt in zo’n kleurrijke omgeving?

33 thoughts on “Station Blankenberge en Henry Van de Velde verdwijnen

  1. Hallo Joke
    Deze tendens is niet te stoppen..afbreken en wat in de plaats komt zijn reuzen van hotels of handelszaken en banken.Voor het geld valt blijkbaar dus ook de NMBS.Ik heb op sommige plaatsen al gedrochten weten bouwen..maar niets aan te doen.Vermits Blankenberge geen beschermd station is kunnen de bouwpromotoren hun gangetje gaan en zijn er weinig of geen beperkingen.

  2. Is er op geen andere plaats ruimte voor nieuwbouw Joke,het is toch jammer dat oude gebouwen hiervoor moeten wijken,mooie serie..groetjes wim

  3. ik vreesde al dat er geen station meer zou zijn🙂
    ik hoop dat in het nieuwe alle faciliteiten zullen zijn en wie weet gebruiken ze nog iets van het oude, gewoon uit nostalgie

  4. Tja zo gaat er veel verloren, maar wow wat laat jij hier wat moois zien!
    Ik hoop maar dat er iets van blijft bestaan, groetjes Cristien

  5. Leuke beelden bij je verhaal. Gaat dit overal een beetje op. Soms is het beter om nieuw te bouwen dan oud op te frissen. Misschien ook wel hier, ik weet het niet, daar ken ik het station niet voor en de situatie niet. Vaak is nieuw wel weer frisser en beter, doet gelijk anders aan, maar dan ik hou ook wel van modern en oud. Soms lastig keuzes te maken

  6. ja dat is leven he ik vind nu ook niet echt een gebouw om wow te zeggen zo zijn veel opgetrokken maar goed wat in die tijd dat gewerkt word raar maar wel een mooi plaat
    groetjes antony

  7. En dan maar zeggen dat ze moeten besparen… wie wordt daar rijk van? Ik weet het wel! Het Gouden Kalf aanbidden en het o zo mooie verleden wegvagen. Een volk dat zijn verleden niet eert… we weten hoe dat afloopt hé Joke?

  8. Dag Joke, het is overal hetzelfde, oude gebouwen verdwijnen of worden gemoderniseerd, ik vind dat erg. Prachtige foto’s. Ik wens je een fijne dinsdag toe. Beste groeten van Luc.

  9. Slopen, slopen, slopen. Wie zal dat blijven betalen ? Wie gaat al die nieuwe hotelkamers kunnen betalen ? Crisis ? Hoogste belastingsgraad van de wereld ? Hoe zou dat komen ?

  10. Wist ik niet dat ze die gewoon gingen afbreken.
    Persoonlijk vind ik dit gebouw zo hoogstaand niet.
    Een Ibis en een Mercure daar, geen zo’n slecht idee, eigenlijk.

  11. De toiletdame vind ik interessant, want ik heb nog nooit zo jonge dame gezien. Toilet dame is normaal altijd een madam van 50 or 60 plus. Geen idee hoe komt het, het feit ze moeten werken voor een lange uren, van af 6.30 tot 9 uuur ‘s avonds.

    Groetjes -with smile

  12. Wat ik zo van dat station kan zien maakt op mij geen grote indruk. Eerlijk gezegd vind ik het al met wat een rommelige omgeving. Maar ja, ik heb dan ook geen enkele emotionele band met stad en station …

  13. tja joke, allemaal vragen waar ik geen antwoord op kan geven,

    jammer dat zulke dingen verdwijnen, maar voorlopig heb jij de foto’s om op te teren,

    OT
    ben jij wel eens in de camargue geweest??

    xxx

  14. Er verdwijnt steeds meer en wat krijgen we er voor terug?
    Nietszeggende gebouwen, alles lijkt op elkaar… een soort van plastic bouwpakket.
    Geef mij de historie maar van de oude gebouwen….
    Een mooie blog Joke!!!

  15. Jammer !! Ik begrijp modernisatie, rationalisatie enz enz en toch is het zo dat wat er hier en daar in de plaats gekomen is, toch heel wat minder is, inhoudt, aanspreekt , vertegenwoordigt… dan wat ervoor gesloopt moet worden. triest !

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

