De Paravang

In het begin van de 20ste eeuw was Blankenberge een luxueuze badplaats. In die tijd behoorden wandelen en rustig genieten in open lucht tot de favoriete bezigheden van de gegoede badgasten. Een bouwwerk dat nog van dat rijke verleden getuigt, is de ‘Paravang’ (‘Paravent’ in het Frans). Dit windscherm met zitbanken in Belle-Epoquestijl werd in 1908 gebouwd en is nog steeds een plaats waar mensen kunnen wandelen of zitten met zicht op de jachthaven. De Paravang is een dubbele, open wandelgang, die bestaat uit gietijzeren steunen met overkragingen en daartussen een glazen wand met houten zitbanken.

34 thoughts on “De Paravang

  1. Dag Joke. Ja ik ben terug, bedankt trouwens om even langs te komen op mijn blogje. Net als bij zovele andere personen roepen deze foto’s herinneringen op uit mijn jeugd. Als klein mannetje heb ik daar ongelofelijk veel tijd versleten.

  2. Leuke informatie over dit prachtige bouwwerk. Ik heb er al vaak ondergezeten maar ik wist niets af van deze benaming.Prachtige foto’s Joke.

  3. De Gietijzeren steunen zijn prachtig en byzonder mooi in beeld gebracht vooral de tweede en de laatste..groetjes wim

  4. Mocht ooit het schip met geld bij mij binnenvaren dan weet ik vanaf nu in welke haven ik mijn jacht zal laten dobberen😉 :0)
    Prachtig stijlkvol zo met die bewaard gebleven oude onderdelen

  5. Glorie uit de oude dagen,, die nog niets van zijn grandeur verloren heeft , integendeel zelfs…
    het is zoals oud hout dat een edele glans krijgt… nobelheid

  6. Hallo Joke, heel mooi weergegeven.Ken het daar heel goed.Heb er verleden jaar nog heel wat foto’s genomen maar niets meegedaan.Ze zitten ergens in mijn archief.
    Ook ik vind de 2de mijn voorkeur wegdragend

  7. dat is daaar prachtig zeg mooi bouwwerkene die mooi weergeven heb echt mooi om te zien vooral de wandel gang is voormij bijzonder
    groetjes antony

  8. Ik had eens een vriendin, zij heette Nancy
    Het was zomer en ik kende haar maar pas
    Ze wou wel even met me op vakantie
    Maar alleen als het naar Blankenberge was
    Ik zei ‘schat, wat valt daar nu te beleven’
    ‘t Is vast nog fakker in Maaseik of Deurne-Zuid
    Toen zei ze ‘makker, luister nu eens even’
    We gaan naar Blankenberge of ik maak het uit
    Blankenberge Blankenberge, wonderschone stad
    Ik wou dat ik in m’n achtertuin zo’n Blankenberge had
    Blankenberge Blankenberge, parel aan de kust
    De mooiste plek op aarde voor wie zand met schelpjes lus (…)
    © Hugo Matthysen
    *wink, big smile*
    Maar aan je knappe foto’s te zien vond jij daar heel wat meer dan schelpjes en zand Jokkelief…

  9. Mooie serie van alweer een fraai stuk cultureel erfgoed.
    Hopelijk is er voldoende geld beschikbaar voor het noodzakelijke onderhoud, want er moet hier en daar wel wat aan worden gedaan, zo te zien.

  10. oooh mooie foto’s nam je, die volgt ook nog bij mij hihi

    OT operatie heel goed verlopen, is sinds deze morgen al op gewone kamer – dankjewel x

  11. Kijk naar je foto’s en weet even geen reactie te geven. Oh zeker, je foto’s zijn mooi en van mooie kwaliteit, maar ernaar kijkend overvalt me een gevoel van weemoed, een soort hang naar wat is geweest. De sfeer van toen komt hier goed op mij over, ondanks de moderne bebouwing op de achtergrond.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

