vandaag zondag

Liefste webbies, vandaag zondag schenk ik jullie allemaal een lotusbloem.

De plant wortelt in een moerasachtige bodem, echter zonder dat de bladeren en de bloemen er ooit modderig uitzien. Daarom is de lotus een symbool van zuiverheid in het hindoeïsme en het boeddhisme. Het zelfreinigend vermogen van de bladeren wordt wel het lotuseffect genoemd.

Het lotuseffect is het verschijnsel dat optreedt als water of vuil op het blad van een heilige lotus terecht komt: het blijft niet plakken.

43 thoughts on “vandaag zondag

  1. En dat heb ik dus gemist😦
    Maar ik denk dat je het niet erg vindt als ik dit lieve gebaar alsnog in ontvangst neem.
    Wat een prachtige bloem, wat een schitterende foto!

  2. Wat een schitterend geschenk Jokelief, dankjewel! Mooie foto, en de gedachte die je ons nu meegeeft, ook! Moest je niet bestaan, ze zouden je moeten uitvinden! Maar je bestaat wel degelijk, en daar ben ik blij om…

  3. Zelfreinigende bloemen, zelfreinigende ruiten, zelfreinigend, …wat een innovatie. Binnenkort dus meer tijd vrij om van natuur, kunst en mooie foto’s te genieten.

  4. Dag Joke, een prachtige macro foto van deze lotus bloem. Proficiat met je verjaardag! Ik wens je een fijne maandag toe. Beste groeten van Luc xxx

  5. Gelukwensen met je verjaardag Joke ! En bedankt voor deze prachtige foto van een prachtige bloem. De omgekeerde wereld…de jarige schenkt ons een bloem, daarom een stevige knuffel voor je verjaardag.

  6. blijkbaar ben je jarig dus allereerst een zeer prettige en gelukkige verjaardag gewenst en ja de lotusbloem is een wonderbare plant. Wist niet dat die ook in paarstinten bestond want de lotusbloemen die ik gefotografeerd heb in Singapore waren allemaal licht roze getint.

    fijne zondag

  7. Bedankt hoor Joke, naar mijn weten de eerste vrouw die me een bloempje schenkt, wat ben ik fier….😉

  8. …dankuwel Joke, een mooie foto van een mooie bloem en gedegen uitleg…eu…moet je een ‘Lotus’ auto dan ook niet wassen?? groetjes van rené

  9. Wat lief, dank je wel!
    Zo mooi de kleuren en dat op deze heerlijke dag.
    Het was echt genieten en dat doe ik hier nu verder.
    Groetjes Cristien.

  10. dank je wel joke op deze speciale dag schenk ik jou een dikke knuffel en hoop dat je nieuwe levensjaar
    een héél super jaar mag worden, vol van …
    “alles” wat jij wilt,

    xxx

  11. hey, dat is een mooi presentje🙂 , dank je wel voor deze zalige foto.
    Weer iets bijgeleerd over de lotusbloem… dat zelfreinigend vermogen van die bloem, dat wist ik niet.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

