huisarts past euthanasie niet toe (deel III)

Woensdag

De hele nacht waken we en luisteren we naar zijn ademhaling. Die blijft stabiel geen verschil te merken. De hik is opgehouden en het bloeden moet ook gestopt zijn. 7 u woensdag bellen we de dokter, hij komt om 9 uur weer zo’n inspuiting geven. We gaan best bij hem staan want bij het inspuiten kan hij sterven of het zijn toch zijn laatste uren…. (3x). Met iedere inspuiting gaat zijn bloeddruk naar beneden maar hij komt steeds terug.

In tussentijd vragen de familie en de buren zich af waarom mijn broer daar nog ligt en nog niet overleden is. Waarom wordt de euthanasie niet toegepast? In het dorp wordt er druk gesproken over deze schande. Wij rijden op en af naar de apotheek om morfine en dormicum te halen. Dormicum samen met morfine is het medicijn waarmee mijn broer ingespoten wordt om buiten bewustzijn te blijven en waarmee ze hopen dat hij zal overlijden. Het is een product dat gebruikt wordt om patiënten die heel onrustig zijn te kalmeren (kleine dosis) of bij een operatie om iemand onder narcose te brengen. Hier wordt de medicatie gebruikt voor sedatie (Palliatieve of terminale sedatie of sedatie in de laatste levensfase betekent het dempen van het bewustzijn van patiënten die in een terminale situatie ondraaglijk lijden ondervinden en waarvoor geen behandeling meer mogelijk is. Het is hier de bedoeling het comfort van de patiënt te verhogen en is dus geen euthanasie).

Comfort? Mijn broer zijn longvocht komt opzetten. Bij iedere ademhaling wordt het gerochel erger en erger tot we het horen in zijn keel zitten. Gaat hij dan toch stikken, maar dat wilde hij toch niet? Het vocht stijgt en stijgt en komt langs neus en mond eruit. We kunnen hem redden, hij stikt niet alhoewel we een aantal keren ons hart hebben vastgehouden. Oef longvocht weg, gedaan, terug een rustige ademhaling maar door alle medicatie iets trager dan gisteren.

Uiteindelijk moeten we vertellen aan de familie en de naaste buur, die getuige was op de documenten van euthanasie, dat deze niet doorgaat en waarom. We zijn ook te weten gekomen dat de echtgenote van de huisarts geen tweede arts kan zijn bij euthanasie daar ze echtgenote is en een praktijk heeft onder hetzelfde dak. Waarom wisten ze dit niet vroeger?

Nog twee keer de woensdag krijgt hij een dergelijke inspuiting. De dokter durft niet meer te zeggen dat het zijn laatste uren zijn en wij weten niet meer wat te denken. Hoe moet dit eindigen? Waarom wordt mijn broer zijn wil niet opgevolgd niettegenstaande de dokter meermaals na vraag van mijn broer heeft bevestigd dat hij zijn wil ging uitvoeren? Mijn broer had zoveel vertrouwen in zijn huisarts. Meerdere keren zei hij tegen mij, dr. R. gaat mij helpen, laat mij niet in de steek. Ik geloofde hem maar helaas werd zijn vertrouwen in de oprechtheid van de mens nog maar eens geschaad. Bij mijn broer was een woord, een woord en heilig. Bij dr. R. dus niet.

Ik zie de pijn en de wanhoop in de ogen van mijn schoonzusje als ze zegt: dit heeft hij niet gewild, waarom kunnen we zijn laatste wens niet vervullen. Ik blijf stil, heb geen oplossing. De bloeddruk van mijn broer is 7 over xx maar hij blijft rustig ademen. Het wordt nacht en we maken ons weer klaar om de hele nacht te waken en te luisteren naar zijn ademhaling.

Morgen donderdag moeten we om 7 u de huisarts bellen.

Wordt vervolgd

 

Je kan het hele verhaal lezen op onderstaande link:

https://mijnnikonenik.wordpress.com/euthanasie-weigering/

9 thoughts on “huisarts past euthanasie niet toe (deel III)

  1. Sorry webbies het moest het eens uit ? Hopelijk heeft deze uitlaatklep je een beetje vrede gebracht en weet je dat veel mensen, ook veel mensen die niet echt reageren, je reactie zullen begrijpen. Een overlijden van een familielid waar je dicht bij staat is altijd erg, wanneer de omstandigheden dan nog zo intriest zijn als in het geval van je broer is het vele malen triester en waarschijnlijk ook vele malen moeilijker om te verwerken. Sorry al ik misschien toch niet gereageerd heb zoals je verwacht had.

    1. Neen hoor, iedereen is vrij om te reageren of niet en elk op zijn manier, volgens zijn overtuiging maar met respect voor een ander zijn mening.
      Zo denk ik erover en bedankt voor je reactie.

  2. Dag Joke, zag bij joten dat het blijkbaar je verjaardag is, moeilijk om te vieren als ik fragmentjes hier lees. Kom dit later weleens volledig lezen, nu wens ik je oprecht veel sterkte en dat er toch een lichtje in deze dag mag schijnen wat je even kan laten genieten van je verjaardag.

    1. Neen, het is niet mijn verjaardag. Maar ik heb geen geluid op mijn PC en daarom zet Joten een stukje taart zodat ik iets kan bekijken als ik niets hoor. Lief van hem hé. Kan ik toch commentaar geven op zijn bericht -:)

  3. ik kan er ook niet op antwoorden zeg ,wat erg ,versta zelf niet zit met tranen
    dat mens zo moet gaan is onmenselijk.
    wensje veel strekte toe
    groetjes antony

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

