huisarts past euthanasie niet toe (deel II)

hij is weg………

Om 16 uur nemen mijn schoonzus en ik mijn broer op en leggen hem in het ziekenhuisbed in de living. Het oppakken moet pijn doen want hij reageert en wil uit dat bed. Maar met al die medicijnen kunnen we hem niet alleen laten rondlopen. Na een vijftal minuten wordt hij weer rustig en blijft liggen om zich nooit meer te bewegen.

Rond 19 u komt de huisarts langs met zijn echtgenote (tweede arts – zie vorig art.). Mijn schoonzus spreekt hen aan over de toepassing van euthanasie. Van op mijn plaats, was het nu echt of in mijn verbeelding, zie ik de huisarts achteruit deinzen en maak de bedenking dat hij nooit euthanasie gaat toepassen niettegenstaande zijn akkoord. Ze babbelen zich er uit en beloven dat ze morgen om 9 u (dinsdag) terugkomen. Ik durf niets te zeggen tegen mijn schoonzusje van mijn sombere gedachten maar ben kwaad dat de laatste wil van mijn broer niet uitgevoerd zal worden, razend.

De hele nacht waken we bij mijn broer, mijn schoonzus ligt op een bedje naast het ziekenhuisbed en ik lig op de zetel. We luisteren naar zijn ademhaling. Om 9 u komt de dokter met de mededeling dat hij geen euthanasie kan toepassen want de documenten zouden niet in orde zijn! Wat????????? En er zou geen medicatie in België voor handen zijn om euthanasie toe te passen, die moet besteld worden in Duitsland en dat duurt 48 uur. Ooit zo’n onzin gehoord? Ik niet. Mijn woede bereikt het kookpunt maar ik blijf kalm voor mijn schoonzusje en mijn broer, misschien hoort hij ons. Geen discussiëren aan, de euthanasie gaat niet door. Dus de laatste wil van mijn broer wordt niet uitgevoerd. Wel wordt er met morfine gespoten maar verder niets. Mijn broer ligt daar maar te liggen, geen drinken, geen eten, alleen in coma.

In de loop van de voormiddag moet hij braken, koffiegruis. Hij heeft nog steeds maagbloedingen en dat gestolde bloed is als koffiegruis, zwart en donker en bijzonder zurig. Alles wat met dat koffiegruis in aanraking komt moeten we wegdoen, het is aangevreten. We nemen hem in onze armen en heffen hem omhoog om over te geven anders stikt hij. Hij geeft zoveel keren over dat we hem zelfs niet tijdig andere kledij kunnen aandoen. We bellen de dokter. Of iemand die in coma is nog kan overgeven? Ja antwoordt hij omdat het een sub-coma is. Wat is verdomme het verschil?

De arts komt ‘s middags, zegt dat hij er niet kan van eten en spuit weer morfine en iets om zijn maag te kalmeren. In de namiddag zelfde scenario en daarbij krijgt hij nog de hik. Bij iedere hik gaat heel het lichaam omhoog en davert het bed. Het duurt uren en uren. Maag gekalmeerd??? We hebben hem weer eens in onze armen om hem te laten overgeven, mijn schoonzusje zegt tegen hem, ‘bolleke het is genoeg geweest hé’, hij doet zijn gesloten oogleden open, zijn ogen zijn al wazig en hij antwoordt ‘ja’. We schrokken ons rot, kon hij ons dan toch nog horen? De dokter had toch gezegd dat hij niets meer voelde of hoorde! Met doekjes en stokjes maken we zijn mond en neus proper want het koffiegruis vindt zijn weg langs alle kanten. We worden dat overgeven en hikken beu en bedenken wat als hij dit nog allemaal bewust meemaakt? Zijn laatste wil wordt niet uitgevoerd! Hij wil dit niet! We bellen terug naar de dokter. Om 17 u komt hij, vraagt aan het bezoek om weg te gaan en zegt tegen ons dat hij iets gaat doen, hij gaat mijn broer helpen. Eindelijk! Hij krijgt een inspuiting. We gaan best bij hem staan want bij het inspuiten kan hij sterven of het zijn toch zijn laatste uren…. (1x).  ‘s Avonds komt de dokter terug met zijn echtgenote en er wordt hem weer zo’n inspuiting gegeven. We gaan best bij hem staan want bij het inspuiten kan hij sterven of het zijn toch zijn laatste uren…. (2x). We moeten de volgende dag om 7 u naar de arts bellen.

Wordt vervolgd

Je kan het hele verhaal lezen via onderstaande link:

https://mijnnikonenik.wordpress.com/euthanasie-weigering/

3 thoughts on “huisarts past euthanasie niet toe (deel II)

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

