dacht ik nu even de trein te nemen…

Dacht ik nu even de trein te nemen…

Vorige week aan broerke beloofd om hem terug te bezoeken vandaag. Met het slechte weer had ik al mijn plannen doorgegeven dat ik met de trein zou komen, in Gent overstappen op een boemel voor één halte en dan kwam zijn vrouwke mij ophalen aan het plaatselijke station.

Drie kwartuur voor het vertrek van de trein, ik te voet naar het station. Woon er op wandelafstand vanaf maar aan mijn tempo duurt dat iets langer dan bij een ander. Met dit weer doet mijn been behoorlijk pijn, maar  niet geklaagd wat betekent dit tegenover al het andere…

Ha moderne techniek, ik ga een biljet aanschaffen via een automaat, dat bespaart mij toch wat stappen en miserie want de kantoren van het station zijn tijdelijk ondergebracht in containers wegens werken aan de voorkant van het station. Niet dat ze niet werken aan de achterkant hé daar wordt immers DE MUUR gebouwd. Die van Berlijn is afgebroken maar die van de hoofdstad van Vlaams-Brabant zijn ze aan het optrekken.

Goed de instructies van de machine volgen, kaart insteken om te betalen en raad eens? Werkt niet. Op naar de volgende automaat. Zelfde scenario. Deed ik het misschien niet goed? Even kijken naar andere reizigers, ze dropen allemaal af zonder ticket.  Goed dan maar naar het perron en bij het opstappen teken doen naar de kaartjesknipper dat ik wil betalen, ben geen zwartrijder.

Tien minuten voor aankomst van de trein was ik aanwezig op het perron. IJzig koud. Een trein van 10.24 u vertrekt met een kwartuur vertraging. Volgende de mijne? Er verschijnt een mededeling: doorrijdende trein. Na 10 minuten rijdt de trein stilletjes voorbij en stopt. Doorrijdend? Waar gaat hij naar toe? Tot Brussel. Goed we laten hem vertrekken. Nog 10 minuten wachten, geen mededeling meer.

Even rondkijken, ha een trein naar Brugge en Blankenberge, die moet zeker Gent passeren. Vlug naar een perron achteraan. Vijf andere reizigers komen net als ik op het perron aangesukkeld, kaartjesknipper ziet ons en draait de knop om, weg trein. We druipen weer af.

Mevrouw op welke trein wacht u? Ik antwoord dat ik die naar Oostende moet hebben. Ik ook, antwoordt de reiziger. Ik ga nog even op verkenning en bekijk de vertrekborden: geen vermelding van de trein, er wordt zelfs niet meer over gesproken. Iedereen krijgt het door en druipt weer af op zoek naar andere alternatieven. Sommigen met pak en zak.

Communicatie? Nooit van gehoord in het station van Leuven!

Enkele slogans van de NMBS:

NMBS, een ecologische en geëngageerde onderneming !
NMBS is de grootste Belgische mobiliteits-onderneming
Voor NMBS is communicatie met de klant van primordiaal belang

Klein onderzoek:

  • – trein is terug te vinden op de website van de NMBS
  • – trein is niet terug te vinden op de website van  railtime

Leuk is iets anders… dan toch beter de auto en de files trotseren?

 

26 thoughts on “dacht ik nu even de trein te nemen…

  1. Je had duidelijk een dag uitgekozen die vol vertraging zat!
    Ik ondervind zelf dat het de laatste tijd inderdaad veel slechter aan toe gaat!
    Het bracht je wel mooie foto’s op!
    Ben daar al tientallen keer in dit station geweest!
    Gr.
    P-TER

  2. de trein is altijd een beetje reizen en de laatste jaren zeker avontuurlijker dan vroeger🙂
    ik neem dagelijks dit onding en ja… men leert ermee leven he

  3. Oeioei en dan maar zeggen ‘met de trein zou je der al zijn’ ??? Tegenwoordig neem ik niet vaak het openbaar vervoer meer, maar herinner me nog goed de winter-spoor-ellende van tijdens m’n studententijd, niet altijd even prettig … Verbaasd me wel ‘n beetje dat dat nog steeds niet beter georganiseerd is in Leuven… Je hebt er alleszins toch n paar mooie foto’s aan over gehouden !
    Groetje, AmaZony

  4. De trein = hopeloos!
    En maar die trein promoten maar als je zoiets aan de hand hebt, heb je het toch vlug gezien.
    Ik reis nooit met de trein sinds ik kan autorijden. Volgende redenen: slechte verbindingen, geen station in mijn woonplaats, duur!…

  5. Nou dacht ik toch dat het enkel in Nederland hopeloos was met het treinverkeer. Niet dus! En dat terwijl dit bezoek zo belangrijk is. Om moedeloos van te worden

  6. wat een belevenis, je zou toch nooit meer met de trein gaan
    verschrikkelijk file is vervelend, maar dan zit je altijd nog lekker warm in je auto,
    nu loop je op zo’n koud en tochtig station

    Toch nog op de bestemming gekomen?
    of maar weer naar huis gegaan, en de auto opgehaald🙂

    heel fijn weeekend, Bram

  7. En zij maar lullen over ; Iedereen met de trein, want dat is een beetje reizen…
    Tja, met die werking van het openbaar vervoer zal het nog lang duren voor we allemaal overstappen naar dat soort verplaatsings mogelijkheden.
    Hun slogans kan ik wel aanpassen
    Zelden op schema,
    Zelden juiste informatie,
    Niet werkende voorzieningen,
    Onduidelijke rijroosters voor ‘beginners’
    Overbevolkte wagons,
    Veelal ongeintresseerd personeel, als ze al niet onbeschoft zijn.
    Soms urenlang rechtstaan.
    Nogal wat zwartrijders en gauwdieven, dus geen controle.
    Discriminerend, niet van deze tijd twee klassen systeem.
    Gelukkig krijgen we nog enkele knappe foto’s door jou toedoen😉

  8. Alweer knappe foto’s!

    Als pendelaar ken ik het systeem NMBS al een beetje. Gisterenochtend nog: 2 treinen (van elk 10 wagons dubbeldek!) afgeschaft. Dus moest iedereen lekker gezellig op de volgende trein. Uiteindelijk met amper 1u30 vertraging aangekomen…

    Maar ‘t is niet altijd kommer en kwel hoor!

  9. Mooie foto’s, maar het verhaal is minder leuk. Ja, ze raden aan om de trein te nemen, maar dan moet je er wel kunnen op rekenen! Al dat gedoe voor je de juiste trein hebt gevonden is in zo’n groot station al genoeg, maar als die trein er dan helemaal niet is…daar sta je dan in de kou….dan liever de wagen, de tijd dat je in de file staat, ben je ook aan ‘t wachten op het perron. Maar naar Gent is wel een heel eind…
    Hopelijk ben je nog op tijd bij je broer geraakt.
    groetjes

  10. Verschrikkelijk dit! En dan nog al die problemen in bittere koud moeten trotseren… je houdt inderdaad de toestanden de laatste tijd niet voor mogelijk, en dat komt niet alleen door het winterweer. Ook mensen laten veel steken vallen, normaal ook met dit ongewone weer.
    Mààr: je hebt er een knappe reportage van gemaakt, Joke! Dat is toch een lichtpuntje…
    Fijn weekend meid, hou het vooral wàrm hé!

  11. ‘t zou inderdaad zoveel beter kunnen met het openbaar vervoer, zodat het voor iedereen plezant wordt en men met plezier de auto laat staan.

    maar zover zijn we nog lang niet?

    ik stond enkele dgn geleden iemand op te wachten en net toen de trein arriveerde vertrokken alle lijnbussen????

    ik hoop dat jij op je bestemming geraakt bent, joke!

    fijn weekend, :-))

  12. voor hetzelfde doel, hebben we nu drie maatschappijen…

    de nmbs kijkt naar infrabel enz…

    maar voor de reiziger betekent dit een afgang, de vertragingen worden steeds maar erger!!

    Ps: ik zou het bijna vergeten maar je foto’s zijn prachtig !

  13. YEP… grrrrrrrrrrrrrrr dat maakt me zo razend, ze willen mensen UIT de auto in de trein hebben
    en geven een belabberde service…
    joke, ik g a never nooit met de trein, al is het uit principe….
    toen ik er in wilde reizen mocht het niet, en nu wil ik niet meer:-)

    klaar zijn we baai baai …

    de lieve groeten voor jou,

    xxx

  14. ja het is soms zeer droevig gesteld met ons Belgenlandjen en dan zouden ze maar wensen dat we meer het openbaar vervoer nemen…we zitten wat dat betreft tenopzichte van andere landen nog in de middeleeuwen lijkt het wel.

    Te voet of met de fiets geraak je er soms veel sneller.

    Allé je hebt wel een heel avontuur gehad, maar in Nederland gaat het blijkbaar ook achteruit. Hoorde onlangs een verhaal van iemand die bijna heel Nederland had moeten rondreizen en nooit op haar bestemming terecht was gekomen, maar na vijf uur terug bij haar thuis. Had wel iets te maken met een kapotte bovenleiding of iets dergelijks.

    En dan zijn ze maar volop terug het tramverkeer aan het vergroten, terwijl één van de grote nadelen van dat systeem is dat je hindernissen niet kunt omzeilen, omdat je verplicht op die sporen moet blijven….???? Eén van de redenen waarom ze het ooit afbouwden. Begrijpe, wie begrijpen kan????

  15. Het gras is bij de buren dus toch niet altijd groener …
    Zo te horen zijn de NS en de NMBS aardig aan elkaar gewaagd qua klantvriendelijkheid.
    Hopelijk ben je toch nog op de plaats van bestemming aangekomen.
    Het station ziet er alleszins kil en stil uit.

  16. mooie foto’s,
    het avontuur iets minder!
    en inderdaad, de trein is altijd een beetje reizen,
    ze doen je zowaar aan oostblokse toestanden denken🙂

  17. Dat is slecht geregeld. Je moet toch kunnen weten wanneer je je trein kunt verwachten. Wachten is al een saaie bezigheid. Wij hebben de NS voor treinvervoer, dat is ook niet altijd om over naar huis te schrijven. Toch een fijne dag nog.

  18. Ach lieve Joke
    wat een ongelukkig ervaring.
    Ben je nog wel bij je broer gekomen?

    Intussen maakte je mooie foto’s van je kille avontuur.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

